2022-08-25

Fossilfritt stål är en fantastisk vision – men minskar utsläppen?

Pressmeddelande

Statligt dominerade Hybritprojektet som siktar på att tillverka fossilfritt stål är mer än välkommet. ‍Men kan det hålla vad det lovar? Detta vill Klimatfrågan.nu ta reda på och skickar idag ett brev med frågor till företagen som ligger bakom Hybrid Projektet för att klargöra detta.

Frågor är:

1. När levererar Hybrit klimatnytta?
  2. Hybrit minskar ju inte utsläppen! Kommer företagen att ändra på det?
  3. Är Hybrit bästa sättet – för klimatet – att använda enorma mängder fossilfri el?

Frågorna riktas till Anna Borg, verkställande direktören och koncernchefen för Vattenfall, Martin Lindqvist, verkställande direktören och koncernchefen för SSAB, Jan Moström, verkställande direktören och koncernchefen för LKAB och Ulf Spolander, tillförordnad verkställande direktören för Hybrit Development.

Klimatfrågan.nu vill bidra till att den svenska klimatpolitiken och debatten handlar om faktiska effekter på klimatet, särskilt utsläppen av växthusgaser till atmosfären. Klimatfrågan vill skingra eventuella oklarheter, lösa konflikter i faktafrågor och stärka klimatdiskussionens sakliga inriktning och politikens kunskapsgrund.

Klimatfrågan.nu önskar svar på dessa frågor. Svaren publiceras på www.klimatfragan.nu för fortsatt dialog.

Underlag till Klimatfrågans frågor kring Hybrit-projektet finns här: https://www.klimatfragan.nu/artiklar-brief-och-fragor/fossilfritt-stal-ar-en-fantastisk-vision-men-minskar-utslappen

Vid frågor och förslag ta gärna kontakt med: Anders Gullberg på info@klimatfragan.nu